Ohjelmointia,
automaatiota ja robotiikkaa
Ensimmäisenä oli tutustuminen
automaatioon. Meidät jaettiin ryhmiin. Tuomas heitti ryhmille
kysymykset ilmaan.”Kuinka liukuovi toimii?” tuli meille
kysymykseksi. Toisilla oli mm. ”Kuinka kahvinkeitin toimii?”
Kaikista näistä löytyy jokin laukaiseva input prosessille mistä
johtuu output. Esim. meidän ryhmän liukuovi. Liikesensori havaitsee
tietyn raja-arvon ylittävän tapahtuman. Tässä tapauksessa ihmisen
tullessa sensorisäteen tielle säteen palautumisaika on eri kuin jos
se kimpoaisi asfaltista. Yksinkertainen tietokone käynnistää
moottorin, mikä avaa oven. Ovi pysyy auki tietyn ohjelmoidun ajan
verran. Jos säteen tielle tulee toinen ihminen ajastin nollaantuu ja
lähtee laskemaan alusta inputtia milloin antaa moottorille käskyn
laittaa ovi kiinni.
Seuraavalla kerralla pääsimme
leikkimään legoilla. Aapon kanssa rakennettiin mallista robotti.
Robotin idea oli lähentää meitä ohjelmointiin. Ohjelmointi
tapahtui legon omalla ohjelmalla, missä pystyi helposti tekemään
erilaisia toimintoja robotille. Siirsi vain hiirellä laatikoja ja
näpäytti hiirellä niiden väliin kontaktin. Esim Robotti kulkee
niin pitkään eteetpäin kunnes väri-, valo-, kosketus-, tai
äänisensori havaitsee jotakin. Itse sai määrätä raja-arvot,
esimerkiksi me laitoimme robotin pyörimään viiva rataa
valosensorin avulla kun värisensori ei toiminut. Valosensorin
huonona puolena oli valoarvojen samankaltaisuus. Paperista musta
kohta ei heijasta valoa niin paljoa kuin valkea kohta, mutta
raja-arvot olivat kumminkin valkoisella 47 ja mustalla 44. Ja
edellämainitut raja arvot muutuivat +\- 2 pöydän kohdan mukaan. Ja
kun robotille antoi arvot, että aina kun se kulkee musta se ajaa
eteenpäin ja aina kun sensori havaitsee valkean raja-arvon se
kääntyy kunnes löytää mustan raja-arvon. Lopuksi saimme robotin
kulkemaan hitaasti ringin, mutta toimintavarmuus oli huono.
Legoilla leikkiminen oli mieleeni!
Lego-ohjelmoinnista pääsimme yksinkertaiseen ohjelmointikieleen. Ohjelmoinnissa käytimme picaxe-ohjelmaa. Laitoimme piirilevyn tietokoneeseen kiinni usb- johdolla ja käynnistimme ohjelman. Piirilevyssä oli erilaisia toimintoja mm. erilaisia valoja ja summeri. Työskentelyparinani oli Tinja joka osoittautui todella haiksi ohjelmoinnissa, vaikka ei ollut ennen ohjelmoinut. Ohjelmoinnissa on tietty logiikka kuinka se toimii. Pieninkin virhe ohjelmointikaavassa niin ohjelma ei toimi tai se toimii väärin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti